دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک
دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک در ایران

تجارت الکترونیک در ایران

ایران مانند دیگر کشورها ، دارای شرکت های بسیاری است که برای توسعه بازار خود به اینترنت وابسته اند . هدف بیشتر این شرکت ها از پایگاه هایی که در اینترنت ایجاد می کنند ، همانا توسعه صادرات است .

متاسفانه فروش در شبکه اینترنت مخارج زیادی دارد و برای بسیاری مقرون به صرفه نمی باشد . شرکت های بزرگ دنیا با سرمایه های کلان و پرسنل کافی ، پایگاه های تخصصی را برای مواردی چون صادرات و فروش تجاری ایجاد کرده اند . شرکت های متعددی نیز در ایران دست به ایجاد چنین امکاناتی زده اند ، اما از آنجا که هنوز هیچ متولی و مرکزیتی برای این پدیده وجود ندارد ، این سازمان ها به صورت جزیره ای و خود محور اقداماتی را انجام می دهند ، که هنوز پروسه کامل تجارت را در بر نگرفته است و به صورت مقطعی انجام می شود . هیچ آمار دقیقی نیز از کاربران اینترنت و مصرف کنندگان از کامپیوتر شخصی نیز در دست نیست و هنوز به صورت یک طرح ملی به آن نگاه نشده است . بنابراین تجارت الکترونیک ، در مرحله کودکی و نوپایی است و نیاز به مراقبت و حمایت زیادی از طرف دولت دارد . دولت باید با ارائه یک طرح ملی ، فرهنگ خرید جامعه امروزی ایران را تغییر دهد . باید توجه داشت که سرمایه گذاری مالی و زمانی بر روی زمینه ای که در آینده حرف اول را خواهد زد ، مطمئناً باعن پویایی اقتصاد کشور خواهد شد .

خوشبختانه ایران به دلیل داشتن نیروی جوان از پشتوانه خوبی برخوردار است و در نتیجه ، وظیفه ارگان های دولتی و غیردولتی ، وارد کردن این تکنولوژی به کشور و تشکیل دادن گروه های کاری ، برای کار سازمان یافته بر روی این تکنولوژی جدید است .

از سال 1381 پروژه موفقی به صورت آزمایشی با نام پرداخت در ایران شروع گردیده  که با وجود همه مشکلات فوق الذکر راه حل مناسبی در تجارت الکترونیک ایران پدید آورده است . در این سیستم ابتدا خریدار وارد سایت اینترنتی فروشنده می شود و محصول یا محصولاتی را انتخاب و در سبد خرید قرار می دهد و پس از وارد نمودن اطلاعات ارسال کالا در سایت پرداخت ، خرید خود را نهایی می کند . این اطلاعات جهت بررسی و تصمیم گیری در سایت اینترنتی به اطلاع فروشنده می رسد . فروشمده در صورت تمایل به ارسال ، سفارش رسیده را آماده کرده و پس از اعلام در سیستم اینترنتی ، پست آن را از فروشنده دریافت می کند و به دست خریدار می رساند و هزینه کالا به همراه هزینه ارسال را از خریدار دریافت می نماید . واحد مالی پرداخت در دوره های زمانی مشخص با فروشندگان تسوبه حساب می کند . کلیه مراحل عملیاتی سیستم از طریق اینترنت به اطلاع خریدار ، فروشنده ، شعبه پستی و مدیریت سیستم می رسد . لازم به ذکر است این سیستم به گونه ای طرح ریزی شده است که امکان اتصال به سیستم های الکترونیکی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری را داشته باشد و در کنار سیستم پرداخت هنگام تحویل ، قابلیت های پرداخت الکترونیکی نیز در آن پیش بینی شده است .



خانه مدرن - هوشمند سازی در خانه


مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت خودروسازی نیسان


معرفی شرکت های تجاری معروف دنیا



معرفی نمایشگاه فناوری اطلاعات در سراسر دنیا


آموزش تصویری  چرا کیس روشن نمی شود


آموزش تصویری استفاده از ویدئو پروژکتور


آموزش تصویری مادربورد تصویر نمی دهد


آموزش تصویری معرفی سخت افزار کامپیوتر


آموزش نصب پرده نمایش کنترل دار همراه با ویدئوپروژکتور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد